Biofaktorji - pomembne snovi za naše telo

PREGLED TEM

Kaj so biofaktorji?

Biofaktorji so esencialne spojine za naše telo in za njegovo normalno delovanje.
Vključujejo vitamine, minerale in elemente v sledovih, kot so magnezij, cink ali železo,
kot tudi vitaminom podobne snovi (npr. Tioktinska kislina ali koencim Q10), aminokisline,
maščobne kisline in sekundarne rastlinske ekstrakte. Telo lahko nekatere od
njih proizvede samo, vendar jih je mnogo treba pridobiti z našo prehrano.
Slednje se imenujejo tudi esencialni biofaktorji. V visokih koncentracijah lahko
imajo nekateri biofaktorji terapevtski učinek, s čimer pridobijo farmacevtske lastnosti.

Kakšen učinek imajo biofaktorji v telesu?

Biofaktorji igrajo pomembno vlogo v telesu in prispevajo k nemotenemu delovanju naših presnovnih procesov. Zato prehranska združenja spodbujajo referenčne vrednosti, ki naj bi olajšale ohranjati zdravo presnovo. Železo, na primer, je bistveno za proizvodnjo hemoglobina in s tem za oskrbo s kisikom. Vitamin C podpira absorpcijo železa iz naše prehrane, igra vlogo pri celjenju ran in je antioksidant. Nekateri biofaktorji podpirajo normalno delovanje imunskega sistema na različne načine. Vitamin D (ki je, mimogrede, tako vitamin kot hormon) telo proizvaja s pomočjo sončne svetlobe. Pomaga črevesju, da absorbira kalcij, fosfor in magnezij - samo, da poimenujemo nekatere njegove številne funkcije v telesu. Tako vitamin D omogoča drugim biofaktorjem, da dokončajo svojo pomembno nalogo pri tvorbi kosti . Dojenčki imajo zlasti zaradi svoje hitre rasti relativno višjo potrebo po vitaminu D. B-vitamini, kot so vitamin B12, benfotiamin (predstopnja vitamina B1, ki je topna v maščobah), vitamin B6 in folna kislina, imajo med drugim odločilen vpliv na delovanje in regeneracijo živcev ter ohranjanje zdrave presnove pri preskrbi z energijo in tvorbi krvi.

Kako se manifestira pomanjkanje biofaktorjev?

Pomembni telesni procesi ne morejo dobro delovati, če je biofaktorjev dlje časa premalo. Glede na to, kateri vitamin ali mineral ni na voljo, se pogosto pojavijo nespecifični simptomi nezadostne preskrbe. Na primer, pomanjkanje železa (zlasti pri ženskah) se kaže kot bledica, tresenje in splošna utrujenost. Pri mnogih prizadetih osebah pomanjkanje magnezija povzroča nočne krče v mišicah, bolečo napetost mišic, živčnost ali celo aritmijo in hipertonijo. Manjša količina vitamina D se lahko manifestira na različne načine, zaradi širokega vpliva na celotno telo in njegovega hormonskega učinka.

Prvi znaki ali indikacije nezadostne preskrbe z biofaktorji so vedno zelo nespecifični simptomi, kot so občutek šibkosti, utrujenost, pomanjkanje koncentracije in zmanjšana učinkovitost. Vsi ti simptomi so pogosto podcenjeni in lahko močno ovirajo naše "obvladovanje" vsakdanjega življenja.

Pomanjkanje, ki se sprva zdi neškodljivo, lahko sproži nevarne verižne reakcije; sčasoma se lahko pojavijo resni simptomi, ki jih pogosto ni mogoče odpraviti. Neupoštevanje pomanjkanja vitaminov B ni samo škodljivo vplivalo na krvno sliko, ampak tudi na normalno delovanje in vzdrževanje živčnega sistema. Oskrba z energijo vsake posamezne celice v telesu ne more delovati kot običajno, če obstaja pomanjkanje vitaminov B. Pomanjkanje cinka in premajhna poraba lahko povzročita tudi številne vidne in nevidne simptome. Krhki nohti in suha ter luskasta koža lahko kažejo na pomanjkanje cinka. Če se počutite bolni, slabo, oslabljeno in manj aktivno, je najbolje, da obiščete zdravnika, da vas temeljito pregleda. Po pregledu ustrezne krvne slike in še posebej po izključitvi drugih dejavnikov, lahko hitro odkrije morebitno pomanjkanje ali premajhno preskrbo z biofaktorji in lahko sprejme ustrezne protiukrepe.

Kako zmanjšati tveganje za pomanjkanje biofaktorjev?

Za večino ljudi je preprosto: živite zdravo!

Gemüse hilft

Poleg redne vadbe je seveda tudi uravnotežena prehrana del zdravega načina življenja. Z uživanjem dovolj svežega sadja, zelenjave in polnozrnatih proizvodov, kot tudi z izdelki z nizko vsebnostjo maščob živalskega izvora, kot so ribe, pusto meso in mleko, lahko že naredite nekaj za dobro preskrbo s hranili. Mimogrede, naše telo prebavi dragocena rastlinska olja bolje kot živalske maščobe. Poklicna združenja priporočajo tudi vsaj pet obrokov svežega sadja in zelenjave na dan. Tudi tako imenovane "superhrane", kot so goji, acerola in mnoge druge, o katerih danes govorijo vsi, lahko dodamo k dnevni prehrani in prispevajo k preprečevanju simptomov pomanjkanja biofaktorjev. Na primer, sir in arašidi imajo sorazmerno visoko vsebnost cinka - uživanje 100 g ementalskega sira zagotavlja 4,6 g cinka. Priporočena dnevna poraba je med 7 g za ženske in 10 g za moške. Piščanec in motovilec vsebujejo veliko folne kisline - slednji ima celo 145 µg v 100 g - vendar jo je treba zaužiti kmalu po nakupu. Folna kislina se zelo hitro uniči, ko se hrana hrani dolgo časa. Poleg tega piščanec vsebuje vitamin B6. Vitamin B12 je skoraj izključno v živilih živalskega izvora. Tisti, ki so vegetarijanci ali vegani, lahko dobijo vitamin B12 iz fermentirane hrane, kot je kislo zelje ali (brezalkoholno) pivo, ki vsebuje vitamin - čeprav v zelo majhnih količinah. Vitamin B1 najdemo v stročnicah in polnozrnatih proizvodih; odvisno od skladiščenja in priprave se lahko vsebnost vitaminov v hrani razlikuje. Tako lahko uživanje okusnega müslija ali krepkega polnozrnatega kruha za zajtrk pomaga preprečiti pomanjkanje tega biofaktorja. To podpira tudi oskrbo z magnezijem - zlasti oves, ki vsebuje relativno veliko količino magnezija (134 mg na 100 g), sončnična semena celo 420 mg. Priporočeni dnevni vnos magnezija za zdrave odrasle osebe je med 300 mg in 400 mg, kot navaja nemško združenje za prehrano. Zdrav način življenja se doseže, ko se nezdrave stimulanse, kot sta alkohol in tobačni izdelki, v veliki meri odpravijo. Oskrba z vsemi pomembnimi biofaktorji in uravnoteženim življenjskim slogom prispeva k boljši pripravljenosti, pomaga pri preprečevanju resnih bolezni in ohranja dobro zdravje.

Kako pride do pomanjkanja biofaktorjev?

Če skrbite za uravnoteženo prehrano in zdrav življenjski slog, se lahko pomanjkanje pomembnih biofaktorjev v večini primerov prepreči. Uradne mejne vrednosti in indikacije za vitamine, minerale in elemente v sledovih temeljijo predvsem na povprečni potrebi zdravih ljudi. Vsak posameznik pa ima različno potrebo po biofaktorjih, ki je lahko bistveno višja zaradi številnih dejavnikov, kot so starost, spol, etnična pripadnost, športni napor, življenjski slog (uživanje alkohola in nikotina), jemanje določenih zdravil itd. V določenih situacijah, lahko telo delno razvije višjo potrebo za določeno obdobje ali ne more zadovoljivo absorbirati biofaktorjev, ki so ji bili dobavljeni. V teh primerih redna prehrana pogosto doseže svoje meje in lahko se pojavijo pomanjkanja, ki jih je treba zdraviti z zdravili. V mnogih primerih so tveganja znana in morda je treba upoštevati preventivne ukrepe.

Ogoržene skupine za nezadostno preskrbo z biofaktorji

Dolgotrajni vnos nekaterih zdravil lahko zavre absorpcijo nekaterih biofaktorjev ali okrepi njihovo izločanje, da se lahko pojavijo simptomi pomanjkanja. Seznam zadevnih zdravil je dolg - vključeni so peroralni kontraceptivi, nekatera zdravila za sladkorno bolezen in učinkovine proti visokemu krvnemu tlaku. Vsa ta zdravila se ne predpisujejo le pogosto, temveč jih jemljemo redno že več let. Poraba nekaterih zdravil za diabetes povzroča pomanjkanje vitamina B12. Dolgoročno lahko to povzroči parestezije in anemijo. Poraba nekaterih hormonskih kontraceptivov ne povzroča le pomanjkanja vitamina B6 in folne kisline, ampak tudi pomanjkanje magnezija. To pa lahko poškoduje krvne žile in poveča tveganje za tromboze in bolezni srca in ožilja, kot poroča Strokovno združenje ginekologov. Zato mnogi ginekologi priporočajo svojim bolnikom, naj prenehajo kaditi, ko jemljejo peroralne kontraceptive, ker lahko poslabšajo te simptome.

Ne tvegajte glede preskrbe z biofaktorji!

Če se v krvni preiskavi odkrije resna pomanjkljivost nekaterih biofaktorjev, je nujno potrebno, da se nadomestijo manjkajoči vitamini in minerali po posvetu z zdravnikom. To velja tudi, če spadate v eno od zgoraj navedenih ogorženih skupin, kjer je priporočena preventivna dopolnitev biofaktorjev, da ne pride do pomanjkljivosti.
Ustrezna oskrba z biofaktorji hitro napolni nizke ravni biofaktorjev in verjetno preprečuje resne neželjene učinke nezadostne preskrbe.
Če prejmete recept za zdravilo, ki ga morate jemati dolgo časa, se posvetujte z zdravnikom ali farmacevtom, ali morate biti pozorni tudi na določene biofaktorje. Pregled zdravil, za katera je znano, da ovirajo uravnoteženo preskrbo z biofaktorji, je vključen v naslednjem poglavju. Vendar seznam ni popoln in nikakor ne nadomešča posvetovanja z zdravnikom.

Opozorilo

© 2016 WÖRWAG Pharma GmbH & Co. KG - Obseg informacij, ki so na voljo na www.woerwagpharma.si o vseh vidikih osebnega zdravja, je izključno za vaše informacije in nikakor ne nadomešča osebnega posvetovanja, pregleda ali diagnoze s strani pooblaščenega zdravnika. Vsebina, ki je na voljo na spletnem mestu www.woerwagpharma.si, se ne sme uporabljati za ugotavljanje diagnoze in / ali samostojno jemanje zdravil. Prav tako bodite pozorni na izključitev odgovornosti in naše navedbe za pravice do grafičnega materiala.

Preberi več